Własna firma, czyli jak rozpocząć prowadzenie dochodowego biznesu

Jak znaleźć pomysł na biznes? Na czym należy się skupić w pierwszych miesiącach prowadzenia firmy? Jakich błędów unikać? O tym w dzisiejszym artykule.

Wstęp

Własny biznes to marzenie wielu osób. Jednak mniej niż połowa przedsiębiorstw utrzymuje się na rynku dłużej niż kilka lat, a jeszcze mniej firm osiąga sukces pozwalający ich właścicielom na bezstresowe i dostatnie życie. Jak podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w pierwszym roku działalność zakańcza prawie ¼ firm.

Wykres 1. Liczba przedsiębiorstw nowo powstałych i zlikwidowanych (w tys.) oraz współczynnik przeżycia pierwszego roku działalności (w proc.) w Polsce w latach 2003–2012. Dane dotyczą mikro i małych przedsiębiorstw.wykresŹródło: Raport GUS o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012–2013 str. 20, wykres 2.9.

Po sześciu latach z rynku w sumie wypada ⅔ podmiotów (“Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012–2013”, str. 136, tabela 8. i 10.).
W związku z powyższym faktem stosunkowo niewiele osób decyduje się na podjęcie ryzyka związanego z prowadzeniem własnej firmy. Czy słusznie?

W jaki sposób zwiększyć prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu? Co możesz zrobić, aby uniknąć kosztownych pułapek? Jak zaplanować pierwsze miesiące działalności? Zapraszam do lektury.

Pomysł na biznes

Jedną z podstawowych trudności na jaką napotykają niektóre osoby chcące rozpocząć prowadzenie własnej firmy jest problem z opracowaniem własnego pomysłu na biznes. Brak wcześniejszego doświadczenia jako przedsiębiorca powoduje, że dana osoba po prostu nie wie w jaki sposób mogłaby zorganizować nowe przedsięwzięcie i czerpać z tego tytułu dochody.

  • Dotychczasowe doświadczenie

Najprostszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie działalności w branży, w której aktualnie pracujesz na etacie. Jeśli bariery wejścia są bardzo niskie, a żadne zezwolenia i koncesje nie są potrzebne, wówczas zastanów się nad założeniem firmy związanej z twoim dotychczasowym doświadczeniem zawodowym.

  • Wykształcenie

W przypadku, gdy nigdy jeszcze nie pracowałeś / nie pracowałaś lub z jakiś względów nie możesz świadczyć usług w obecnym sektorze lub sektorach pokrewnych, wówczas zastanów się czy  zdobyte wykształcenie lub zainteresowania mogą mieć jakieś zastosowanie w biznesie. Posiadanie wiedzy teoretycznej, nawet jeśli wymagać będzie ona odświeżenia, zwiększy twoją przewagę nad konkurencją.

  • Znajomości

Kontakty zawodowe i osobiste są istotnym elementem pozwalającym na osiągnięcie sukcesu w wielu branżach. Znajomości niekoniecznie muszą się wiązać z negatywnymi zjawiskami takimi jak korupcja lub nepotyzm. Dzięki znajomym, którzy uważają cię za sumienną i uczciwą osobę możesz uzyskać referencje, dotrzeć do potencjalnych klientów, wypożyczyć środki transportu lub wynająć lokal na preferencyjnych warunkach (niższa kaucja lub jej brak). Zastanów się czy osoby, które znasz byłyby w stanie Ci jakoś pomóc. Miej jednak na uwadze, że współpraca powinna przynieść korzyści obu stronom. Nie rość sobie prawa do otrzymania pomocy od rodziny lub znajomych. Pamiętaj, że wsparcie innych osób zależy od ich dobrej woli i nie jest gwarantowane. Nie przybieraj postawy roszczeniowej.

  • Zasoby materialne

Istniejące zasoby i twoja obecna sytuacja majątkowa również mogą okazać się przydatne w wyszukaniu niszy biznesowej. Na kartce papieru wyszczególnij składniki majątku lub zasoby z których możesz skorzystać. Masz dostęp do lokalu, w którym możesz prowadzić biuro? Ewentualnie współdzielić biuro w określonych godzinach lub w weekendy? Posiadasz pomieszczenia gospodarcze, w których możesz uruchomić jakąś produkcję lub niewielki magazyn? Jesteś właścicielem samochodu osobowego lub dostawczego? A może motocykla lub motoroweru, którym możesz szybko przejechać przez zakorkowane rejony? Posiadasz jakieś narzędzia? Masz możliwość skorzystania z pomocy najbliższej rodziny (małżonka, rodziców, rodzeństwa)? Wypunktuj jak najwięcej elementów, nawet pozornie nieistotnych i zastanów się czy mógłbyś wykorzystać coś z przygotowanej listy do realizacji swojego celu.

Kliknij tutaj, aby przeczytać więcej na temat pomysłów na własny biznes

Przygotowania

Rozkręcenie nowego biznesu bardzo często wiąże się z poniesieniem znacznych nakładów. Nierzadko okazuje się, że koszty około-biznesowe można w znacznej mierze obniżyć. Jednak wydatki osobiste i koszty utrzymania rodziny w trakcie rozkręcania własnej firmy prawdopodobnie pozostaną na niezmienionym poziomie. W związku z tym jeśli zamierzasz całkowicie poświęcić się rozwijaniu własnego biznesu i nie będziesz miał źródła dochodu pozwalającego na pokrycie stałych wydatków wówczas postaraj się zgromadzić oszczędności pozwalające na życie na obecnym poziomie przez odpowiednio długi czas. Okres pół roku wydaje się być niezbędnym minimum. Aczkolwiek powinieneś samodzielnie ustalić czy istniejące zobowiązania nie spowodują, że oszczędności stopnieją w zbyt szybkim tempie.

Alternatywą do rzucenia dotychczasowej pracy jest rozkręcanie firmy po godzinach. Jeśli twoja działalność nie będzie konkurencyjna do działalności obecnego pracodawcy, wówczas dodatkowa praca pozwoli na powolne rozkręcenie własnego interesu bez stresu związanego z niepewnymi i nieregularnymi przychodami.

Jednak najbezpieczniejsza jest sytuacja, gdy biznes pozwala na uzyskanie dochodu od pierwszego dnia działalności. Zastanów się w jaki sposób mógłbyś to osiągnąć. Czy masz już jakiś klientów, ewentualnie czy możesz szybko pozyskać nowych? Czy możliwe jest drastyczne zmniejszenie kosztów poprzez odroczenie lub rezygnację z niektórych zakupów? Czy musisz wynająć osobne biuro, czy może praca z domu lub z dojazdem do klienta będzie stanowić akceptowalną alternatywę w początkowym okresie rozkręcania przedsięwzięcia?

Pierwsze miesiące

Początkowy okres działalności warto poświęcić na sprawne i skuteczne rozpoznanie rynku. W pierwszych tygodniach kluczowe jest jak najszybsze pozyskanie pierwszych klientów. Kolejne miesiące powinny być okresem rozwoju zarówno oferty, jak i bazy nabywców produktów lub usług firmy. Dzięki takiemu podejściu możliwe będzie pokrycie bieżących wydatków oraz otrzymanie informacji zwrotnej na temat oferty od naszych odbiorców. W tym czasie okaże się także na ile skuteczne są wdrożone procedury i w jaki sposób je usprawnić.

Gdy coś pójdzie nie tak…

Czy zabezpieczyłeś się na wypadek wystąpienia sytuacji wyjątkowych, takich jak wypadek, choroba, pozwy ze strony klientów, pracowników lub zleceniobiorców? Warto zawczasu podjąć działania minimalizujące skutki nieszczęść jakie mogą cię spotkać w życiu.

Na rynku funkcjonuje wiele towarzystw ubezpieczeniowych oferujących polisy na życie, od następstw nieszczęśliwych wypadków, z tytułu pobytu w szpitalu, poważnego zachorowania, odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym lub biznesie. Za składkę w wysokości stu kilkudziesięciu złotych miesięcznie jesteś w stanie zabezpieczyć się finansowo na wypadek wielu losowych sytuacji wymienionych powyżej.

Jednak zestaw polis ubezpieczeniowych może okazać się niewystarczający w przypadku gdy pieniądze będą potrzebne natychmiast. W związku z tym warto posiadać dostęp do gotówki. Najlepiej by był w postaci dodatkowych oszczędności (poza tymi zgromadzonymi na pokrycie zaplanowanych wydatków), ostatecznie można skorzystać z linii kredytowej lub kart kredytowych z wysokim limitem, które będzie można spłacić po otrzymaniu wypłaty z polisy ubezpieczeniowej.

Poza zapewnieniem sobie i rodzinie niezbędnych środków finansowych warto rozważyć umocowanie pełnomocnika do działania w imieniu firmy na wypadek zdarzeń uniemożliwiających samodzielne zarządzanie przedsiębiorstwem. Zakładając firmę, otwierając konto w banku lub podpisując umowy zapytaj się o możliwość dodania pełnomocnika, który mógłby reprezentować cię w sytuacjach awaryjnych. Bardzo często nie poniesiesz żadnych kosztów związanych z ustanowieniem reprezentanta lub koszty te będą niewielkie (kilkanaście-kilkadziesiąt złotych). Warto skorzystać z dostępnych możliwości. Dzięki temu w przypadku pobytu w szpitalu, pilnego wyjazdu lub innych zdarzeń losowych będziesz mógł poprosić zaufaną osobę o pomoc w załatwieniu najpilniejszych spraw.

Dowiedz się więcej o ustanowieniu pełnomocnika w osobnym artykule

Błędy początkującego przedsiębiorcy

Często popełnianym błędem początkujących przedsiębiorców jest podpisywanie umów niedostosowanych do potrzeb firmy lub na zbyt długi okres. Powoduje to generowanie zbędnych kosztów oraz problemy związane z dostosowaniem się do sytuacji rynkowej. W związku z tym staraj się zawierać umowy z możliwie krótkim okresem wypowiedzenia. Unikaj kredytów, zbędnych umów leasingu, wysokich i długoterminowych umów abonamentowych.

Ustal kwotę, powyżej której poświęcisz czas na przeanalizowanie alternatywnych rozwiązań np. tysiąc złotych netto rocznie, dwa tysiące netto w czasie trwania całej umowy. Wówczas będziesz musiał zastanowić się czy abonament telefoniczny na dwa lata, który wynosi 100 zł miesięcznie (w sumie 2400 zł) to konieczność. Kwoty w wysokości kilkudziesięciu, a w późniejszym okresie prowadzenia firmy kilkuset złotych miesięcznie wydają się niewielkie. Sam wpadłem w pułapkę długoterminowych umów i zbędnych wydatków. Jak się później okazało unikając takich umów mogłem zaoszczędzić w ciągu roku od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Strategia wyjścia

Planowanie zakończenia działalności w momencie jej rozpoczynania wydaje się rzadko spotykaną praktyką. Jednak wcześniejsze zaplanowanie sposobu zamknięcia firmy w przypadku, gdy biznes nie wypali pozwala na ucięcie strat w odpowiednim momencie i zapobiega utracie funduszy, które mogą być przeznaczone na realizację innego przedsięwzięcia. W skrajnych przypadkach brak odpowiedniej strategii może doprowadzić do popadnięcia w niespłacalne długi.
W związku z tym już na początkowym etapie ustal jak duża strata jest dla Ciebie akceptowalna oraz w jaki sposób zakończysz inwestycję w przypadku osiągnięcia zbyt dużych strat oraz jakie są formalności i koszty wcześniejszego zakończenia działalności.

Podsumowanie

Budowa własnej firmy wymaga przygotowań – ustalenia zakresu działalności, zapewnienia finansowania pozwalającego na przetrwanie początkowego okresu funkcjonowania, obmyślenia zabezpieczeń na wypadek wystąpienia zdarzeń losowych oraz przygotowania oferty umożliwiającej jak najszybsze pozyskanie nowych klientów.
W początkowej fazie rozwoju firmy często popełnianym błędem jest zbyt duże zaangażowanie finansowe w zakupy zbędnych środków i usług oraz zawieranie długoterminowych umów.
Dzięki solidnemu przygotowaniu oraz unikaniu podstawowych błędów możliwe jest zwiększenie prawdopodobieństwa na odniesienie sukcesu.


Zainteresował Cię ten artykuł?

Jeśli uważasz, że niniejszy wpis był przydatny wówczas zapraszam Cię do podzielenia się nim ze znajomymi na Facebooku lub Twitterze. Jeśli masz jakieś uwagi – zapraszam do komentowania.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...