Pomysł na biznes, czyli o tym jak znaleźć swoją niszę na rynku

pomysł na biznes

Gdzie szukać pomysłów na biznes? Co wybrać: produkcję, handel czy usługi? Kogo się poradzić? Jakich zagrożeń unikać? W dzisiejszym wpisie znajdziesz kilka przydatnych sugestii.

Wstęp

Część osób planujących rozpocząć działania w biznesie ma problem z wyborem zakresu działalności firmy. Ze względu na nikłe doświadczenie, brak wzorców i odpowiedniego wsparcia wiele osób nie wie jak zidentyfikować potencjalne obszary, w których mogłaby działać ich firma.

Jeśli natrafiłeś na ten artykuł, ponieważ zastanawiasz się nad założeniem własnej działalności gospodarczej, to prawdopodobnie jesteś w grupie około 17% dorosłych Polaków, którzy zamierzają rozpocząć swoją przygodę z biznesem.

Wykres 1. Wskaźnik przedsiębiorczości „zamiar rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej” (% osób dorosłych, które zamierzają założyć własną firmę w ciągu 3 lat) w wybranych krajach UE. Dane za 2013 r.

wskaznik-przedsiebiorczosciŹródło: Raport GUS o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2012–2013 str. 23, wykres 2.12.

Mam nadzieję, że niniejszy wpis ułatwi Ci opracowanie własnego pomysłu na biznes i jego późniejszą realizację.

Artykuł jest rozwinięciem poprzedniej publikacji na temat pierwszych kroków w prowadzeniu własnego biznesu, gdzie poruszony został wątek związany z profilem nowo tworzonej firmy.

Produkcja, handel, czy usługi?

Mając dostęp do plotera umożliwiającego cięcie folii poliwęglanowych masz szansę stać się producentem folii zabezpieczających ekrany smartfonów i tabletów. Nawlekając koraliki modułowe na wężyk zostaniesz producentem biżuterii.

Produkcja to niekoniecznie wielka fabryka, tak jak handel nie oznacza konieczności budowy magazynów. W związku z tym nie odrzucaj potencjalnych możliwości zarobku bez choćby pobieżnego przeanalizowania pomysłu wyglądającego z początku na niedorzeczny. Mimo, że wielokrotnie słyszałeś, że jedynym sposobem na niskokosztowe wejście na rynek jest rozpoczęcie świadczenia usług, to na podstawie powyższych przykładów sam widzisz, że nie zawsze jest to prawdą. Dlatego nie ograniczaj się do analizowania jednej dziedziny, ale postaraj się być bardziej otwarty.

Wyszukanie własnej niszy

Poszukiwań pomysłu na własny biznes nie rozpoczynaj od wpisania frazy “pomysł na biznes” w wyszukiwarce, ponieważ z dużą dozą prawdopodobieństwa efekty będą marne. Chyba, że trafisz na niniejszy blog 😉 Duża część stron wysoko umieszczonych w wynikach wyszukiwania będzie zawierać zupełnie niedorzeczne lub bezwartościowe informacje. Niestety, wydaje mi się, że recepty na sukces będziesz musiał poszukać samodzielnie. Głównie z tego względu, że wiele będzie zależeć od Twojej sytuacji i możliwości. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak się zabrać za sporządzenie listy potencjalnych nisz biznesowych.

Okoliczne firmy

Sprawdź czym zajmują się przedsiębiorcy z okolicy. Skoro są oni w stanie utrzymać się na rynku, to możliwe, że i dla Ciebie jest tam miejsce. Informacji dotyczących firm z danego rejonu możesz poszukać w publicznych rejestrach dostępnych w Internecie. Źródłem danych o okolicznych przedsiębiorcach mogą być: Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności GospodarczejKrajowy Rejestr Sądowy oraz rejestr REGON.

Serwisy ogłoszeniowe i aukcyjne

Sprawdź co oferują umieszczający ogłoszenia w takich serwisach jak olx.pl, gumtree.pl oraz w kategorii “usługi” na Allegro.  Jeśli chodzi o handel, to przeanalizuj rodzaj i wysokość sprzedaży w poszczególnych kategoriach i pokategoriach na Allegro. Miej jednak na uwadze, że niekoniecznie wartość sprzedaży lub liczba kupujących świadczy o dochodowości danego przedsięwzięcia. Duży obrót z niską marżą może przynosić takie same zyski jak mała sprzedaż, ale z wysokim narzutem.

Import i eksport

Znasz języki obce? Może mógłbyś zająć się świadczeniem usług dla klientów z zagranicy? Jeśli mieszkasz blisko granicy, to może jesteś w stanie sprzedawać towary produkowane w Polsce wysyłkowo? Mieszkając przy granicy z Niemcami paczki i listy możesz nadać z przygranicznej miejscowości po drugiej stronie Odry znacznie obniżając w ten sposób koszty wysyłki.

A może jesteś w stanie świadczyć usługi tłumaczeń, programistyczne, tworzenia grafiki, druku lub księgowe dla zagranicznych podmiotów?

Chciałbyś zająć się importem? Wielu sprzedawców ściąga produkty bezpośrednio z Chin i sprzedaje w Polsce. Możesz zacząć od przejrzenia stron typu alibaba.com, aliexpress.com lub dx.com. Możliwe, że kontaktując się bezpośrednio z producentem lub korzystając z usług zagranicznego dystrybutora będziesz mógł obniżyć koszty zakupu materiałów potrzebnych do produkcji lub używanych w działalności usługowej. Czy wiesz, że są dentyści, którzy ściągają narzędzia i materiały wykorzystywane we własnym gabinecie z hurtowni pod Londynem? Ze względu na większy wybór i niższe ceny. Pomimo wysokich kosztów przesyłki i tak się ten proceder opłaca.

Sam znam osoby, które w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości ściągają z Chin produkty robione na zamówienie i sprzedają pod własną marką. Kapitał na rozkręcenie tego przedsięwzięcia wynosił kilkaset dolarów. W Polsce pomimo kilku podejść nikt nie chciał zrealizować ich niewielkich zamówień. Chińczykom się opłaca.
Znam także osobę od kilku miesięcy rozkręcającą firmę, która pod nosem dużych polskich sieci, korzystając z tych samych podwykonawców (producentów, działów projektowych) buduje biznes skierowany do klienta zagranicznego. Firma ma kilku pracowników i dostęp do zaledwie kilku milionów złotych kapitału. Jednak widzę, że po sposobie w jaki działa (zatrudnienie właściwych osób, lokalizacja polskiej siedziby), znajomości docelowych rynków, wysokości marż i wiedzy o błędach popełnianych przez konkurencję, jak i metodzie budowania znaku handlowego (własna marka należącą do zagranicznej spółki do tego celu założonej) ma szansę zgarnąć duży kawałek tortu z rynku wartego kilkadziesiąt miliardów złotych.

Powyższa dygresja ma na celu uświadomić Ci, że eksport i import zarówno produktów, jak i usług w dzisiejszym zglobalizowanym świecie jest znacznie ułatwiony. Na podstawie własnego doświadczenia jestem w stanie stwierdzić, że mając nawet niewielki kapitał, ale za to dobry pomysł jesteś w stanie zbudować dochodowe przedsięwzięcie.

Usługi powiązane

Czy wiesz, że głównym biznesem McDonald’s są nieruchomości? Że Google zarabia głównie na reklamie internetowej? Słyszałeś o tym, iż znaczna część zysków dilerów samochodowych pochodzi z usług finansowych (kredyty, leasing, ubezpieczenia) oraz usług serwisowych? Czy jesteś świadomy, że część stacji paliw zarabia więcej na przekąskach, napojach i sprzedaży alkoholu niż na paliwach?

Pozory mogą mylić. Przeglądając wpisy lokalnych przedsiębiorców w trakcie poszukiwania własnej niszy zwróć uwagę na dodatkowe formy prowadzonej działalności wymienione w wykazie w KRS, rejestrze REGON lub rejestrze działalności gospodarczej. Możliwe, że firma funkcjonująca od wielu lat na lokalnym rynku w rzeczywistości zajmuje się czymś innym niż Ci się wydaje.

Analizując pomysł na biznes zastanów się czy mógłbyś znaleźć jakieś dodatkowe źródło przychodu przy okazji wykonywania głównej działalności.

Zyskowne nisze rynkowe

Świat zmienia się nieustannie. Powstają i zanikają zawody, usługi, produkty. Zapewne zauważyłeś, że w wielu dziedzinach pojawiają się nowości, na których można dobrze zarobić. Później pojawia się konkurencja, marże spadają, aż wejście i utrzymanie się na rynku jest bardzo trudne.

Przykładem może być handel sprzętem komputerowym. W latach 90-tych marże wynosiły minimum kilkadziesiąt procent. Dziś marża w okolicach 1% nie jest niczym nadzwyczajnym. Podobnie było z telefonami komórkowymi. Punkty serwisujące i skupujące aparaty telefoniczne wyrastały jak grzyby po deszczu.

Aktualnie jedną z takich nisz jest rynek skupu wierzytelności za szkody rzeczowe powstałe w trakcie wypadków samochodowych. Po wypłacie odszkodowania od zakładu ubezpieczeń za naprawę auta z OC właściciel samochodu może uzyskać dodatkowe pieniądze, ponieważ często towarzystwa ubezpieczeniowe zaniżają wycenę szkody. Jeśli właściciel auta nie chce iść sam do sądu wówczas może odsprzedać takie roszczenie, a firma która je odkupiła we własnym zakresie się tym zajmie.

Reklama

Szukasz dodatkowych źródeł przychodu dla istniejącego biznesu? Jeśli jesteś właścicielem serwisu samochodowego, zakładu blacharskiego, stacji diagnostycznej, pomocy drogowej, agentem ubezpieczeniowym, prowadzisz komis samochodowy, stację złomowania pojazdów, ewentualnie jesteś w jakiś inny sposób związany z motoryzacją, to celem nawiązania współpracy skontaktuj się ze mną poprzez formularz kontaktowy dostępny w zakładce kontakt. Prześlij proszę swój numer telefonu – przekażę go przedstawicielowi firmy procesującej się z zakładami ubezpieczeń, który bezpośrednio przedstawi warunki współpracy.

Takich gwałtownie rozwijających się branż jest więcej. Wystarczy, że w odpowiednim momencie znajdziesz się na rynku, aby przez co najmniej kilka lat czerpać pokaźne zyski i z dużym prawdopodobieństwem zapewnisz sobie stabilne źródło dochodu na dłuższy okres czasu jak już minie początkowy boom.

Jak zidentyfikować rozwojowe segmenty rynku? Przejrzyj wiadomości z ostatniego roku w prasie, portalach branżowych i stronach instytucji rządowych. Nie musisz robić tego ręcznie. Wykorzystaj opcję zaawansowanego wyszukiwania oferowaną przez Google. Użyj haseł typu „rynek rośnie w tempie„, „sprzedaż rośnie w tempie” i zawęź kryteria wyszukiwania do artykułów z ostatniego roku.

Ćwiczenie dla niezdecydowanych

Jeśli pomimo zastosowania wskazówek w niniejszym wpisie w dalszym ciągu nie masz zielonego pojęcia czym mógłbyś się zająć, to proponuję abyś wykonał następujące ćwiczenie:

  1. Na kartce papieru narysuj trzy kolumny.
  2. Zatytułuj je „produkcja”, „handel” i „usługi”.
  3. Otwórz dokument ze schematem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).
  4. W kolumnach zapisz: co najmniej dziesięć rzeczy, które mógłbyś produkować; minimum dziesięć, którymi mógłbyś handlować (głównie „Sekcja G”, ale nie tylko); dziesięć usług, które mógłbyś świadczyć innym podmiotom lub klientom detalicznym.

Ćwiczenie: produkcja, handel czy usługi

Teraz wystarczy spośród dostępnych opcji wybrać jedną lub kilka, którymi Twoja firma mogłaby się zajmować.

Podsumowanie

Co w przypadku, gdy zidentyfikujesz kilka potencjalnych możliwości biznesowych, które wydają się równie dobrym pomysłem? W jaki sposób wybrać tą najlepszą?

Na podstawie własnego doświadczenia wydaje mi się, że nie ma jednej skutecznej strategii. Możesz wybrać branżę, która potencjalnie zapewni Ci najwyższe zyski, możesz zdecydować się na realizację pomysłu wymagającego najmniejszych nakładów czasowych i finansowych, a możesz równie dobrze przeprowadzić losowanie. W praktyce okaże się, że i tak nie zidentyfikowałeś wielu niewiadomych. W trakcie budowy biznesu napotkasz na cały szereg problemów, których nie sposób było przewidzieć. Dlatego najważniejsze jest działanie. Zamiast analizować przez najbliższe kilka miesięcy, który z pomysłów jest najlepszy, po prostu wybierz jeden i zacznij rozwijać swój własny biznes.


Zainteresował Cię ten artykuł?

Mam nadzieję, że niniejszy wpis okazał się pomocny. Jeśli chciałbyś podzielić się innymi strategiami pomocnymi w odnalezieniu własnego pomysłu, masz jakieś uwagi lub przemyślenia, to zapraszam do komentowania. Możesz także podzielić się ze znajomymi linkiem na Twitterze lub Facebooku.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  • Justyna Polus

    Myjnia samochodowa to dobry pomysł. Znajomy ma, za wykonawcę sobie wziął firmę Aspera. Porządnie zrobili, zyski wyższe niż oczekiwane już w 3 miesiącu działalności.