Brytyjska pułapka optymalizacji podatkowej

funty brytyjskie

Zarejestruj działalność gospodarczą w UK i płać 60 zł ZUS-u miesięcznie! Załóż spółkę w Wielkiej Brytanii i nie płać podatku! Takie i podobne hasła możesz przeczytać na forach internetowych i usłyszeć od znawców międzynarodowej optymalizacji podatkowej. Czy rzeczywiście jest to tak proste?

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej coraz więcej obywateli naszego kraju korzysta z zasady swobodnego przepływu kapitału oraz osób (art. 26 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) zakładając w innych państwach członkowskich spółki z o.o. i zgłaszając tam fakt prowadzenia działalności gospodarczej.

Brytyjska kwota wolna od podatku w roku podatkowym 2016/2017 wynosi £11’000, czyli ok. 61’500 zł. Jeśli w ciągu roku zarobisz 11 tys. funtów, wówczas miesięcznie zapłacisz jedynie £34,18 składek na ubezpieczenie społeczne, a przy dochodach z działalności poniżej £5965 w ciągu roku możesz ich w ogóle nie płacić lub dobrowolnie opłacać £2,80 tygodniowo, aby zachować prawo do emerytury.
Przy miesięcznym dochodzie z działalności w wysokości £497,08 (ok. 2780 zł) nie zapłacisz ani pensa składek i podatków. Przy £916,67 (ok. 5100 zł) miesięcznie zapłacisz tylko składki (podatek wyniesie 0 GBP) i na rękę zostanie Ci £882,48 (ok. 4900 zł).

W Polsce osoba prowadząca działalność gospodarczą od miesięcznego dochodu 5100 zł zapłaci 1061,91 składek na ZUS (faktycznie po odliczeniu od dochodu i podatku składki wyniosą niecałe 674 zł) oraz podatek dochodowy. Przy uwzględnieniu kwoty wolnej i 18% podatku z 5100 zł zostanie ok. 3550 zł miesięcznie.

W takim razie czy nie byłoby korzystniejszym przerejestrowanie działalności z Polski do Wielkiej Brytanii? Wszystko wygląda tak pięknie – jest swoboda przepływu osób, usług i kapitału, więc w czym problem? 

Działalność gospodarcza w UK

Dokonując porównań kwot składek i podatków bardzo często pomija się pewne istotne szczegóły takie jak: miejsce wykonywania pracy na własny rachunek (prowadzenia działalności), rezydencja podatkowa oraz miejsce zamieszkania, które mają kluczowe znaczenie w ustaleniu miejsca opłacania składek na ubezpieczenie, płacenia podatku oraz składania zeznań podatkowych.

Przepisy polskie, brytyjskie i umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania

Rozpoczynając prowadzenie biznesu w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej należy brać pod uwagę prawodawstwo europejskie, polskie, brytyjskie i Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.

Składki

Jeśli sądzisz, że mieszkając i prowadząc biznes w Polsce po prostu wyrejestrujesz się z Polski i zgłosisz fakt prowadzenia działalności gospodarczej na Wyspach aby płacić 2,80 funta składki ubezpieczeniowej tygodniowo to prawdopodobnie jesteś w błędzie.

Składki płaci się w miejscu wykonywania działalności. Od tego są wyjątki np. tymczasowe delegowanie. Zgodnie z unijnym prawodawstwem jeżeli prowadziłeś działalność gospodarczą na terenie UK i tymczasowo (maksymalnie na okres dwóch lat) planujesz realizować zlecenie za granicą, wówczas w dalszym ciągu możesz opłacać składki w Wielkiej Brytanii (źródło: National Insurance if you go abroad).

Rozporządzenie (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego:

Art 12 ust. 2. A person who normally pursues an activity as a self-employed person in a Member State who goes to pursue a similar activity in another Member State shall continue to be subject to the legislation of the first Member State, provided that the anticipated duration of such activity does not exceed 24 months.

 

Tłumaczenie na język polski z serwisu internetowego ZUS-u:

Osoba, która normalnie wykonuje działalność jako osoba pracująca na własny rachunek w państwie członkowskim, a która udaje się, by wykonywać podobną działalność w innym państwie członkowskim, nadal podlega ustawodawstwu pierwszego państwa członkowskiego, pod warunkiem, że przewidywany czas pracy nie przekracza 24 miesięcy.

Podatki

Podatki zgodnie z prawem płaci się tam, gdzie jest się rezydentem podatkowym (generalna zasada od której są liczne wyjątki).

Jeśli chcesz sprawdzić czy jesteś rezydentem podatkowym w Wielkiej Brytanii rozwiąż test przygotowany przez brytyjski urząd skarbowy.

Czy przebywałeś w Wielkiej Brytanii przez co najmniej 183 dni w roku podatkowym (pomiędzy 6 kwietnia, a 5 kwietnia kolejnego roku kalendarzowego)?

test rezydencji w UK

Źródło: str. 9 „Guidance note for Statutory Residence Test (SRT): RDR3

Jeśli nie było Cię przez 183 dni, to czy mieszkałeś przez kolejnych 91 dni na terenie Wielkiej Brytanii (w tym 30 kolejnych dni w roku podatkowym) w miejscu, które mógłbyś nazwać swoim „domem” (np. wynajęte mieszkanie) i w tym samym czasie nie mogłeś wrócić do swojego domu w Polsce (bo był wynajęty komuś innemu) i jednocześnie w tym samym roku podatkowym nie mieszkałeś w domu w Polsce dłużej niż 30 dni?

test rezydencji cz. 2

Źródło: str. 22 „Guidance note for Statutory Residence Test (SRT): RDR3

Chcesz kontynuować rozwiązywanie testu na rezydenturę w Wielkiej Brytanii? Wejdź na stronę HMRC Tax Residence Indicator i po zapoznaniu się z instrukcją kliknij na odnośnik „Go to the Tax Residence Indicator„.

A może spółka typu „limited company”?

Płacisz kartą lub przez Paypal £15 za założenie brytyjskiej spółki z o.o. i po 24 godzinach masz świeżutką spółeczkę ltd. Ustalasz wynagrodzenie dyrektora na 11 tys. funtów rocznie (kwota wolna) i oprócz składek na ubezpieczenie społeczne w wysokości £751,34 nie zapłaciłeś ani pensa podatku. Jak będzie jakaś nadwyżka, to założysz sobie prywatny III filar finansowany przez spółkę, gdzie odkładać będziesz pieniądze na emeryturę, a oszczędności emerytalne stanowić będą koszt uzyskania przychodu spółki.

Niestety, to zbyt piękne, aby było prawdziwe. Jeśli faktycznie działalność jest prowadzona w Polsce, to brytyjska spółka będzie musiała otworzyć zakład (oddział) w Polsce i zapłacić księgowemu za prowadzenie ksiąg handlowych polskiego oddziału.

Jeżeli działalność nie będzie prowadzona nad Wisłą, to tak czy siak, brytyjska spółka będzie musiała prowadzić własną księgowość w Wielkiej Brytanii (koszt ok. £150-200 miesięcznie przy małych spółkach).

Co ze składkami i podatkiem?

Jeśli będziesz chciał płacić składki (str. 25 National Insurance for
company directors) i podatek dochodowy w UK od wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora, wówczas konieczna będzie wizyta na miejscu, aby uzyskać brytyjski PESEL (National Insurance Number). Należałoby też otworzyć konto bankowe dla spółki oraz dla siebie w brytyjskim banku, gdyż „tylko ta część wynagrodzenia, która została przekazana w Wielkiej Brytanii lub wypłacona w Wielkiej Brytanii oraz opodatkowana w Wielkiej Brytanii podlega zwolnieniu w Polsce, zgodnie z Konwencją” IBPBII/1/415-500/14/JP.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o potencjalnych problemach związanych z prowadzeniem spółki typu private limited company (LTD) mieszkając na stałe w Polsce, wówczas zapraszam do zapoznania się z artykułem „Pułapki optymalizacji podatkowej: brytyjska spółka Ltd z zarządem w Polsce

Podsumowanie

Jak zapewne zauważyłeś po lekturze niniejszego artykułu ucieczka przed ZUS-em i podatkami na Wyspy wcale nie jest prosta i tak opłacalna, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Przeanalizuj dokładnie ile czasu i pieniędzy będzie kosztować Cię zabawa w „optymalizację” ZUS-u i podatków za granicą. Może bardziej będzie opłacało się płacić składki i podatki w Polsce, a zaoszczędzony czas poświęcić na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie dochodów firmy?


Zainteresował Cię ten artykuł?

Jeśli masz jakieś uwagi lub chciałbyś podzielić się swoimi przemyśleniami, wówczas zapraszam do komentowania. Możesz również udostępnić niniejszy artykuł swoim znajomym na Facebooku lub Twitterze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  • Przemek Zmuda

    Cześć ciekawie piszesz i zaczynam dostrzegac twoj punkt widzenia intesywnie mysle czy otwierać ltd czy nie. Piszę dlatego że moja sytuacja jest trochę inna niż te co opisujesz i nie jest uwzgledniona wiec postanowilem zapytac sie co myslisz w moim przypadku. Sprawa wyglada tak że zyje i mieszkam w uk od 11 lat dopiero chce zjechac na stale do polski od przyszlego roku. Jak widzisz odpadaja mi takie sprawy jak NIN czy też konto bankowe, mam normalne konto w hsbc od 10 lat wiec firmowe to chyba tylko była by formalność ;). Co do spółki miała by oferować produkty usługi online ebiznes, czyli z tego co rozumiem nie musze otwierac zadnego zakładu w pl bo swiadcze uslugi online. Czyli włąsciwie wydatego ktory mi pozostaje to to co kasuja firmy rozliczeniowe, ale w angli wszystko jest takie proste i pewnie mozna to samemu ogarnac.

    Co myslisz w takim przypadku

    • bpw

      Myślę, że powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii:

      1. Formalnie będziesz rezydentem w Polsce z czym mogą wiązać się pewne problemy. Poszukaj informacji jak im zapobiec.

      2. Zwróć uwagę na lata podatkowe w Polsce, UK i w spółce LTD oraz datę wyjazdu z UK. Ze względu na rezydenturę oraz kwestie podatkowe (progi podatkowe w UK) może opłacać się przesunąć wyjazd o kilka tygodni lub miesięcy.

      3. Czy będziesz osiągał dochody w Polsce? Jeśli tak, to polska skarbówka może zwrócić uwagę na wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w brytyjskiej spółce LTD. Sprawdź szczegóły w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

      4. Czy będziesz okazjonalnie bywał na Wyspach w celach prywatnych? Jeśli tak, to wówczas warto sporządzić dokumentację z posiedzeń zarządu (Minutes of directors’ meetings) p. „Koszt posiedzenia zarządu/rady dyrektorów” w artykulePułapki optymalizacji podatkowej: brytyjska spółka Ltd z zarządem w Polsce

      5. VAT – z kim będzie współpracował? Z podmiotami z UK, czy zagranicznymi? Rejestracja do VAT w UK jest bardziej skomplikowana niż w Polsce. Jeśli chcesz aby ltd miała unijny nr VAT, to jeśli nic się nie zmieniło, to ltd musi również zostać czynnym płatnikiem podatku VAT w UK – załatw to odpowiednio wcześniej przed wyjazdem.

      6. Ze względu na świadczenia socjalne warto zwrócić uwagę na NI i papierkologię tj. wg mnie lepiej płacić NI w UK i mieć ichniejszą emeryturę niż polegać na notatkach urzędników, które to notatki nazywane są zapisami na kontach ZUS. Patrząc na zmiany systemu emerytur w PL (zajęcie środków z OFE, zagrabienie wypracowanych emerytur funkcjonariuszom policji, wojska, straży granicznej i służb ochrony państwa, zmiana wieku emerytalnego) nie warto polegać na polskim systemie emerytalnym. Jeśli z dnia na dzień zmienia się wiek emerytalny i wysokość emerytur, to co stoi na przeszkodzie, żeby za kilkanaście/kilkadziesiąt lat ponownie zmienić wcześniejsze ustalenia?

      Podobnie z leczeniem – mając NIN, historię medyczną u GP i NHS Number w razie konieczności jesteś w stanie w ciągu kilku dni wrócić do brytyjskiego systemu opieki zdrowotnej, żeby leczyć siebie lub rodzinę na europejskim poziomie. Mam tu na myśli kosztowne terapie np. dostęp do leków biologicznych i standardy leczenia chorób reumatoidalnych, leczenie chorób zakaźnych takich jak WZW B itp. W związku z tym przed wyjazdem zadbaj o dokumentację. Sprawdź jaki jest Twój numer NHS (jest inny niż NIN).

      7. W razie potrzeby zadbaj o adres do korespondencji np. niech listy z banków, karta EHIC, korespondencja ze skarbówki czy rejestru wyborców idą na brytyjski adres rodziny/znajomych.